Etablere merkevare

Photo by Oleg Laptev on Unsplash

I dette blogginnlegget er oppgaven å oversette en godt skrevet engelsk artikkel til norsk. Grunnen til at jeg valgte denne artikkelen er fordi jeg synes tematikken er super relevant når det kommer til innholdsmarkedsføring og merkevarebygging. 

Artikkelen er skrevet av forretningsutvikleren Hiten Shah, og er hentet fra hans blogg

Hvordan etablere en merkevare fra start

Bilde av Monstera fra Pexels

De første måneders som co-founder av Buffer, skrev Leo Widrichs mellom to til tre blogginnlegg hver eneste dag. Han startet i selskapet januar 2011, og i løpe av april dette året, hadde han klart å få virksomheten Buffer omtalt i over 100 blogger, ikke nok med det, før ni måneder var passert, hadde over 100 000 brukere benyttet seg av applikasjonen. 

Ofte beskriver folk det Leo hadde gjort for innholdsmarkedsføring, kundeanskaffelse samt kontrollert vekst, men det er bare en liten del av det større bilde. Det Leo hadde faktisk gjort i løpe av disse ni månedene, var å gjøre Buffer til en verdifull merkevare. 

Viktigheten med et merke

Photo by ANIRUDH on Unsplash

«Man har en merkevare, når man har okkupert en bit av noens hjerne»

Hvis vi ser for oss selskapet Amazon, hvorfor er deres forretningside så avhengighetsskapende? -De har okkupert en bit av vår bevissthet. 

Når man skal kjøpe et produkt på nett, er det ofte den første reaksjonen å sjekke Amazone for lavest pris. Og med et par tastetrykk, er det ønskede produktet kommet frem i løpe av noen dager. 

For noen år siden kunne det å bygge en merkevare bety at man trengte å få direkte besøkende på ens nettside. Disse besøkende hadde ikke noen annen grunn i å besøke nettsiden, en at de hadde blitt bevist på merket som siden omhandlet. Man ble bevisstgjort på merket, noe som førte til direkte besøk på nettsiden. 

I det lange løp vil det forhåpentlig medføre at responsen rundt merket vokser, fordi man har «okkupert» en del av folks bevissthet, noe som fører til at merkevaren blir omtalt videre til andre. 

Dette er grunnen til at merkevarebygging er vesentlig. Vekst skalerer ikke ukontrollert men heller organisk. Men kriteriene for denne etablerering krevere først og fremst to ting:
Originalitet og repetisjon.

Originalitet

Photo by davisuko on Unsplash

Evnen til å skille seg ut fra mengden, og evnen til å komme med noe nytt. 

Siden 1999, har 37signals blogget om hva de gjør, hvorfor de gjør det og hvordan de går frem når de bygger sin virksomhet. På den tiden var dette en ganske uvanlig ting å gjøre. Ingen andre tilbyder da delte hvordan man utviklet produkter med konsultasjon, eller hvordan man gjennomførte A/B testing av deres «software as a service» forretning. 

Selskapets flaggskip rundt SaaS (software as a service), var evnen til å skille merkevaren ut fra andre konkurrenter ved å dele informasjon som ga folk innsikt og forståelse. 

Dette er hvordan KISSmetrics beskriver orginalitet:
«Vi deler alt av markedsanalyser, så lenge kvaliteten er høy og besitter god anvendelighet. Vi definerte vår merkevare som hjelp for andre.»

Dette resulterte i at selskapets Twitter-bruker ble et samlingspunkt for markedsførere som ønsket å lære om analyser. Over en lengre tid, hadde selskapet godt over 200 000 følgere. Alt dette var et resultat av 100% gratis organisk vekst. 

Dette er hvordan Leo Widrichs definerer originaliteten ved merkevaren Buffer:

Over tid, har selskapet bygd mer og mer originalitet inn i egen merkevare ved å benytte seg av vitenskapelige metoder angående transparens rundt tilfredshet og produktivitet. Deres unikhet ble vedvarende fordi selskapet fremsto genuint og ekte. 

For at man skal etablere en merkevare kan man ikke bare snakke om originalitet, man er nødt til å praktisere originalitet. 

Repetisjon

Bilde av Emrah AYVALI fra Pexels

For å okkupere plass i noens bevissthet, er repetitive eksponeringer vesentlig. 

Her er innholdet i innholdsmarketsføring nøkkelen. Facebook innlegg, en tweet, blogginnlegg eller noe som lett kan bli produsert og distribuert enkelt flere ganger. 

Fordelen med innhold er at det kan skalere. Ubegrenset nummer med mennesker kan bli eksponert for et individs innlegg. Her er det responsen som utgjør om innholdet skalerer eller ei, og det er det som til slutt definerer om man etablere et anerkjent merke. 

Når Leo omtaler sin blogg strategi, ligger hovedfokuset på kvantitet over kvalitet, med andre ord: Substansen i innholdet blir ofte overvurdert sammenlignet med repetisjon av innhold. 

Han har heller fokusert på hvordan man kan skrive enkle tweets med godt innhold, der hovedfokuset var å lempe ut mengder på innlegg. Dette var grunnen til at Buffer fikk en enorm autoritet på hvordan man kan benytte seg av Twitter. 

Tilbyderen Quick Sprout benyttet seg av fordelen med repetisjon. Gjentagende og tilnærmet neste helt like bilder av Neil Patel (medgrunnleggerne i selskapet) ble brukt på mange forskjellige sider og kanaler. Denne repetisjonen er med på å okkupere plass i folks bevissthet.  Her er noen eksempler: 

https://hitenism.com/build-brand/
https://hitenism.com/build-brand/
https://hitenism.com/build-brand/
https://hitenism.com/build-brand/

Flere eksempler på hvordan repetisjon kan styrke en merkevare: 

AdEspresso har også benyttet seg av denne måten å kommunisere på. Medgrunnleggeren Aramando Biondi ytrer at det er gjentagende eksponering av selskapets innhold som har gjort at de har gått fra 0,- til 1 million,- USD i årlig tilbakevendende inntekt.

https://hitenism.com/build-brand/

ReadMe har en ugle dukker opp overalt på deres side. Uglen blir også brukt på deres sosiale kanaler, i kommunikasjon med kunder og på deres eget kontor. Humor er et element her.
Til-grunnlegger Greg Koberg forteller at repetisjonen medfører at kundene deres kjenner til Owlbert (uglen), og viktigst av alt at selskapet skiller seg ut.  

https://hitenism.com/build-brand/

Beste måten å styrke et merke er å starte med en selv

Bilde av Jeffrey Czum fra Pexels

Når man begynner helt fra start, er en selv den beste måten å bygge forretningen rundt. Dette er fremgangsmåten som Jason Fried, Neil Patel, og Leo Widrich har benyttet seg av for å bygge opp både personlig og kommersiell merkevare. 

– Orginaliteten er det som kan være motivasjonen til å starte opp virksomheten

– Repetisjon er en enkel måte å formidle historien om en selv, og historien om hvorfor man startet opp virksomheten, noe som mange kan finne inspirerende. 

Når man har gjennomfører dette, kan man fort samle en større gruppe rundt seg, og da begynner man å innta plass i andres bevissthet.
Ved bruk av repetisjon og vedlikeholdt originalitet, inntar man fort mer og mer plass. Før man vet ord om det, så har flere begynt å tenke regelmessig på en selv og ens virksomhet, noe som kan føre til at de begynner å omtale produktet med de rundt seg. 

Det å etablere en merkevare er så mye mer en å gi ut gratis ting med logo på. Det handler om å skape historier. Produktet og selskapet eksisterer først og fremst for kundene.

Det er flere verktøy og produkter i SaaS i dag enn det noen gang har vært. For hver jobb som trengs, er det en rekke verktøy som må til. Så til slutt så er det merkevaren som skiller selskapet og produktet ut hos kunden. 

Merkevarebygging er noe av det viktigste man kan gjøre for å konkurrer i dagens overfylte markeder. 

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.