Native Instruments

Source: Native Instruments

Dette innlegget er basert på artikkelen «10 vurderingskriterier for nettbutikker» skrevet av Even Ødegård for Inevo.no

«Native Instruments er et tysk selskap som utvikler, produserer og leverer musikkprogramvare og maskinvare for musikkproduksjon, lyddesign, fremføring og DJing. Selskapets hovedkontor og hovedutviklingsfasiliteter er lokalisert i Berlin, med ytterligere kontorer i Los Angeles, Tokyo, London, Paris og Shenzhen» – Wikipedia

Ved hjelp av Ødegårds bloggpost om vurderingskriterier for nettsider, skal jeg nå gjennomføre en enkel analyse av det tyske musikkprogramvare utvikleren Native Instruments sin hjemmeside. 

1. Førsteinntrykk

https://www.native-instruments.com/en/catalog/

Førsteinntrykket jeg får når jeg er på nettsiden er et relativt oversiktlig og trykt førsteinntrykk. Selskapets logo er tydelig, samt en oversiktlig meny, med tre hovedkategorier: Produkter, felleskap, support.

Nettbutikken har ofte forskjellige kampanjer, noe som er lett synlig i det man besøker siden, det er også noe som appellerer til meg som kunde.  I nettsidens produktkategori, har man en god oversikt over programvarer på tilbud, samtidig som selskapets flaggskip (Komplete pakkene) er lett synlig. Alt i alt, så er det tydelig at man har kommet til den rette tilbyderen når man besøker siden. Det er også mange spennende artikler som lett appellerer til meg som kunde, samtidig som det også er overkommelig å finne ønskede produkter.  Jeg vil tørre å påstå at førsteinntrykket er ganske bra! 

2. Synlighet

google.com

Nettbutikken dukker opp med en gang i det man søker etter «Native Instruments» på google. Så ifølge Ødegård kvalifiserer denne tilbyderen ganske bra, siden de ligger øverst når man søker etter dem. Mange av Native Instruments sine fysiske produkter er også å finne i shopping kategorien til Google, men her er det andre musikkforretninger som selger bedriftens artikler. 

3. Brukervennlighet

https://www.native-instruments.com/en/catalog/

Jeg vil også tørre å påstå at nettsiden er ganske brukervennlig med tanke på at de har et godt oversiktlig kategorisystem. Nettsiden klarer å fremstå ryddig og intuitiv, samtidig som det er mye fargerikt design som fanger lett oppmerksomheten uten at man blir overveldet.

Nettsiden er også ganske mobilvennlig. Her har de også klart å beholde dualismen i en ryddig og intuitiv tilnærming, samtidig som de har et fengende design. 

4. Kjøpsprosess

Source: Native Instruments

Min personlige erfaring med å kjøpe programvare og plug-inns fra Native Instruments har vært positiv. Selvfølgelig så må man registrere seg som kunde og legge inn betalingsmuligheter, men når det er gjort, kan man laste ned en app til Mac som samler alle produktene i et system. Når man bestiller et nytt produkt fra selskapet, legger dette seg direkte i denne appen. Denne appen er koblet opp mot en sky som gjør det enkelt å laste ned produkter på nytt (hvis man har en ny Mac), samt oppdatere programvaren når man trenger det. Denne appen samsvarer godt med DAW (Musikkarbeidsstasjonen). Siden systemet er så sømløst når man har opprettet en bruker, blir fort baksiden at man blir veldig lett fristet til å kjøpe nye produkter. Så ja, kjøpsprosessen er nesten litt for bra. 

5. Hastighet/Teknologi

pagespeed.web

Her har nettsiden et betraktelig forbedrings potensial. Siden besitter mye tung grafikk, noe som også kan være grunn til at det tar noe lengre tid å laste inn side. Det er snakk om et par til tre sekunder, men det kan være nok til å redusere kundeopplevelsen. 

I Følge Googles PageSpeed Insights får nettsiden stryk, både for datamaskin og mobil. First Contentful Paint (FCP) er på 3.4 sekunder, Largest Contentful Paint (LCP) er på hele 4.8 sekunder, Cumulative Layout Shift (CLS) ligger på 0.41sekunder, men First Input Delay (FID) er på 14 millisekunder. Dette er analyse basert på mobil-versjonen. Diagnostikken etter en gjennomført test er tydelig på at det er mange tungvinte interaksjoner.  

6. Kundetilfredshet

https://www.moltenventures.com/portfolio/trustpilot

Det merkverdige er at kunderesponsen på Trustpilot er veldig svart eller hvit. Enten en stjerne eller fem. Snakk om elsk, hat forhold.  Ifølge tilbakemeldingene (der mye er på tysk), kan man se en del misfornøyde kunder som har hatt problemer med at produktene ikke samsvarer med datamaskinen. De positive tilbakemeldingene er stikk motsatt, fornøyde kunder som har benyttet seg av Native Instruments i flere år. Jeg tilhører mest sannsynligvis den siste kategorien, siden jeg også har vært en trofast bruker av deres produkter i flere år.

Mye av denne merkverdige problematikken kan også skylles et fravær av selskapets aktivitet på Trustpilot, noe som jeg tror er veldig viktig for å opparbeide tillit. Kunden ønsker å bli hørt.  Native Instruments har et egen support system på nettsiden, men jeg tror også tilstedeværelsen på Trustpilot er kjempe viktig for selskapet siden majoriteten av forbrukere benytter seg av denne portalen. 

7. Trygghet

Personlig har jeg fått det jeg har bestilt når jeg har handlet nye produkter hos Native Instruments. Nå har jeg kun handlet programvare direkte fra deres nettside. Da har jeg selvfølgelig fått produktet med en gang. Jeg har også kjøpt diverse «hardware» fra Native Instruments, men da har jeg benyttet meg av andre musikkforretninger i Norge som har kjøpt inn produkter fra Native Instruments.  

8. Kundekommunikasjon

https://www.facebook.com/NativeInstruments

Min erfaring med bedriften er at de har en hoved kommunikasjon med kundene over sitt eget support system. Nevnt tidligere så er de totalt fraværende på trustpilot, noe de burde gjøre noe med. Men de er aktive på sosiale medier, og respondere kjapt på komentarer, både negative og positive. Så jeg vill tørre å påstå at de har en tilfredsstillende kundekomunikasjon, i hvert fall på noen kanaler. 

9. Priser / utmerkelser

Kan ikke se at noen tydelige utmerkelser eller relevante kåringer på nettsiden. 

10. Konsept og strategi

Screenshot fra egen produksjon

Som en fornøyd kunde, vil jeg si at selskapet leverer det man forventer. Selvfølgelig har de som alle andre leverandører forbedringspotensiale, men konsepete er ganske konkret. De er en anerkjent leverandør av programvare og maskinvare til musikkproduksjon, de er kjent i det globale musikkproduksjons miljøet og de utvikler mye nytt, og er gode på markedsføring. Siden jeg har benyttet meg av deres produkter over flere år som musikkprodusent, kan jeg i hvert fall si at konseptet til Native Instruments fungerer godt. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *