Info, kanaler og beslutninger

Photo by Adem AY on Unsplash

I de tidligere innleggene i denne bloggen, har jeg fokusert på digital økonomi og digitale forretningsmodeller. Dette har vært temaene i del 1 av dette semesteret. 

Del 2 er hovedfokuset vårt på digital markedsføring, og i dette innlegget skal jeg starte kurset med nettopp å skrive litt om en viktig faktor i markedsføringsfaget, kundens beslutningsreise.

Kundereise eller beslutningsreise, er hvordan veien fra tilbydernes informasjon om produkter og tjenester når forbrukeren, som forhåpentligvis fører til et potensielt kjøp. 

Tradisjonelt sett har markedsføringen hatt en bred rekkevidde med tanke på hvordan den har nådd de ønskede mottagerne. Kanaler som tv, radio og aviser har hatt en linjer kommunikativ funksjon, noe som har medført at innholdet ble rettet mot et bredt demografisk segment. Derimot i dag har markedsføring blitt mye mer skreddersydd til den ønskede målgruppen, som regel ved bruk av sosiale plattformer. Digitale kanaler innhenter store mengde data og digitale spor hos forbrukere, noe som gjør at tilbyderens budskap kan bli mye mer relevant inn mot ønsket målgruppe ved hjelp av denne dataen. Dette kan ofte resulterer i at beslutningene kundene tar er ofte basert på mer individuelle ønsker og behov. Dette skal vi se mer på senere, men en vesentlig fordel med å markedsføre ved hjep av sosiale medier er at tilbydere og forbrukere har en rolle sammen i hvordan informasjonen blir fremstilt, ofte igjennom produktomtale. 

Personlig erfaring 

Photo by Javier Allegue Barros on Unsplash

Personlig så er sosiale medier en vesentlig kilde til informasjon som igjen kan påvirke min beslutningsreise. Facebook og Instagram er plattformer jeg sjeldent bruker tid på. Eneste mediet til Meta Platforms jeg benytter daglig er kommunikasjons plattformen Messenger. Derimot Youtube er en plattform jeg benytter mye av hvis jeg skal innhente informasjon angående et potensielt produkt. Selv om det er mye kommersiell promotering på denne plattformen, så er det også en del materiale som jeg synes er nokså veiledende. Spesielt produktomtale. 

Da jeg skulle kjøpe el-bil, var en del av beslutningsreisen min å veie opp alternativer der en en liten del av informasjonen jeg innhentet var fra Youtube, men istede var det informasjonen som jeg fikk hos diverse bilforhandlere som veide tyngst, og som førte til kjøp. Derimot informasjon om mindre kostbare produkter, som programvarer til musikkproduksjon, har vært nesten kun basert på produktomtale som jeg har søkt opp på Youtube. I etterkant har jeg selvfølgelig fått tilpasset reklame angående lignende produkter, men det er sjeldent jeg har benyttet meg av den informasjonen alene, for å gjennomføre et kjøp, men jeg tror absolutt at denne skreddersydde annonseringen har påvirket meg mer subtilt en det jeg kanskje er klar over.

Hvilke kanaler som er lønnsomt for en tilbyder å benytte seg av, er noe vi skal se nærmere på, i dette kurset: digital markedsføring. 

Kilde:

Adopsjon av sosiale medier i kjøpsprosessen

2 kommentarer

  1. Interessant å høre hvordan kommunikasjon og informajson fra ulike steder veier ulikt i kjøp av el-bil vs musikkutstyr!

    Her hadde det vært interessant å høre om hvorfor du tror det er sånn. Du nevnte at det var en forskjell i pris her. Bruk gjerne pensum til å drøfte din beslutningsreise og bilforhandlernes rolle i den!

    Fortsett godt arbeid. Det vil lønne seg til eksamen:D

    -Thea E

Legg igjen en kommentar til Thea Eide Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.