Virtuell virkelighet

Photo by Michelangelo Buonarroti from Pexels

VR, virtuell virkelig, eller «virtual reality» har vært en fasinasjon hos forskere og tekk-interesserte i godt over femti år. I 1968 utviklet informatikeren Ivan Shutherland og tre andre hjelpestudenter «The Sword of Damocles». Dette var forløperen til det vi kjenner i dag som VR. På 80-tallet ble det gjort flere eksperimenter med VR og fly-simulering og på 90-tallet prøvde Nintendo å lansere Virtual Boy, men uten noe kommersielt gjennombrudd.

Begrenset brukervennlige systemer og alt for høye produksjons-kostnader har vært en av hovedgrunnene til at virtuell virkelighet ikke har nådd forbruker-massene tidligere, men i dag er markedet noe helt annet. 

Google Daydream, HTC Vive, og ikke minst Meta Platforms sin Oculus Rift er blant noen VR-systemer som i dag har nettopp klart å tilgjengeliggjøre denne teknologien med kommersialistiske hensikter. Playstation har også vært med på bane vei for VR-teknologi og konsoll-gaming. Samsung vært en pioner i og kombinere VR-teknologi og smarttelefon. 

Hva er «virtual reality»? 

Photo by Mo from Pexels

Hamarregionen.net beskriver VR som «en fullstendig datagenerert virkelighet , hvor brukeren er helt innesluttet bak et sett med briller. Man beveger seg fritt rundt i en simulert og dynamisk generert verden og kan interaktere med omgivelsene». 

Spill-bransjen har vært tidlig ute med å omfavne denne banebrytende teknologien. Og det finnes enorme mengder VR-spill. Plattformen «Steam» tilbyr et stort kvantum av VR-spill som man kan kjøpe og laste ned. Men det er ikke bare spill-bransjen som har ønsket denne teknologien velkommen. Bedrifter som IKEA og en rekke andre virksomheter har omsluttet VR som blant annet et digital alternativ til handleopplevelsen, eller et verktøy for innredning. 

Sansene

Photo by Matthis from Pexels

Sansene, spesielt synet blir beveget på en helt annen måte, en om man ser kun på en skjerm. Denne 360-opplevelsen skaper en troverdig virkelighetsopplevelse, fordi måten nerveimpulsene blir trigget igjennom primærsansen, stimulerer mye mer helhetlig og lurer hjernen til å tro at det som skjer er realiteten. Følelsen av tilstedeværelse i den troverdige men fiktive illusjonen kan være ekstremt realistisk og gir derfor brukeren en enkel vei til innlevelse som mange beskriver som totalt-oppslukende.  

Det er ikke bare et VR-bilde i seg selv som gjør opplevelsen så tro til virkeligheten, men VR-teknologien har en helt annen måte å oppleve lyd på. I motsetning til tv/film-lyd, eller surround sound, der vi lytter mer passivt, så er man som bruker eller spiller, i en aktiv tilstedeværelse, der lydbilde er programmert til å endre seg etter hvor vi befinner hos i det virituelle rommet. Dette kalles 3D-lyd og har vært brukt en stund i tidligere dataspill, men i praksis så har lyden vært mye mer flat eller 2D. VR-lyd med VR-bilde skaper en helt annen opplevelse av dybde og rom. Derfor er denne kombinasjonen av den avanserte måten å redigere lyd og det visuelle på så effektfullt. 

Augmented reality 

Photo by ThisIsEngineering from Pexels

Augmented reality (AR), eller på norsk også kalt for utvidet virkelighet, blir beskrevet på Hamarregionen.net som «et lag med informasjon som legger seg «oppå» virkeligheten. I AR ser brukeren virkeligheten, men får i tillegg lagt på ekstra informasjon. Typisk bruk av AR er ulike apper til smarttelefoner, hvor man kan bruke kamera-funksjonen til telefonen, men får lagt utvidet informasjon som et lag oppå virkeligheten.»

Dette er teknologi som har vært på markedet en stund, men Pokémon Go var et globalt flaggskip for denne teknologien. Dette er også teknologi som er mye billigere og ofte er det som kreves kun en smarttelefon. AR har blitt godt utbredt hos en rekke selskaper som vil markedsføre sine produkter, der man kan virtuelt legge til produktet på seg selv eller i sine omstendigheter. Briller, smykker og møbler er noen eksempler på produkter som har blitt markedsført digitalt igjennom AR. 

VR og behandling 

Photo by cottonbro from Pexels

Det som kanskje er mest banebrytende med teknologien er at VR/AR kan brukes i terapi og medisinsk behandling. Kjetil Orrem som er faglig rådgiver i NAPHA (Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid) kommenterer i et innlegg på organisasjonens nettside at han ser gode fordeler med hvordan VR har blitt brukt i eksponeringsterapi. Han siterer i artikkelen«Ser VR brukt på denne måten som relevant både for kommune-, spesialisthelsetjeneste og av private tjenesteytere i Norge, i all behandling/oppfølging hvor eksponeringstrening og behandling av angstlidelser er aktuelt.» 

Masterstudentene i fysioterapi ved UiB, Maja Sigerseth og Thomas Larsen har forsket på hvordan VR-trening kan være med på å hjelpe pasienter med kroniske ryggsmerter. I følge et innlegg på forskning.no  blir også «VR brukt som stressavlastning for kreftpasienter med fobier eller som smertelindring ved brannskader, der pasientene spiller i VR under smertefull behandling.»

Dette er kan være viktige fremskritt som kan ha stor betydning for norsk psykiatri og diverse helsetjenester. Spesielt med tanke på eksponeringsterapi, der brukeren kan kjenne frihet til å avbryte prosessen når som helst, i motsetning til om pasienten hadde vært i den reelle situasjonen. 

Dette er gode eksempler på at det å tørre å tenke nytt og benytte seg av de nye teknologiske mulighetene som kommer, uansett sektor eller bransje, kan ha store positive ringvirkninger. 

Kilder:

https://www.gammel.ntva.no/Teknologibok2017/kap5/#
https://hamarregionen.net/aktuelt/2017/10/17/virtuell-virkelighet-vr-egentlig/
https://www.ntnu.no/eit/ped3801
https://www.napha.no/vr_nederland_terapi
https://forskning.no/rygg-universitetet-i-bergen/utviklar-vr-trening-mot-kroniske-ryggsmerter/1121557
Forelesninger og nettkurs av Arne Krokan, Digital Markedsføring – Høyskolen Kristiania.

6 kommentarer

  1. Hei Håvard og takk for svært innsiktsfulle blogginnlegg så langt. Det er så morsomt å lese tekster der du har gjort egen research, funnet andre eksempler enn det som er formidlet gjennom forelesninger og iscenesatt dette med glitrende tekst og illustrerende bilder!
    Jeg håper mange av dine medstudenter kan finne inspirasjon i arbeidet ditt, og ønsker deg lykke til videre!
    Hilsen fra Arne

  2. Hei Håvard

    Dette er et ekstremt godt innlegg, og det beskrives godt av at Arne legger igjen en kommentar. Her lærte jeg masse nytt, og det er bare å fortsette i samme spor! Gleder meg til ditt neste innlegg kommer!

    Tobias, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *